ایرند (واحد هواساز) کمپرسور
ایرند (واحد هواساز) کمپرسور
ژانویه 7, 2022
واحد هواساز کمپرسور
واحد هواساز کمپرسور
ژانویه 7, 2022
نمایش همه

کنترلر کمپرسور

کنترلر کمپرسور

کنترلر کمپرسور

کنترلر کمپرسور

اگر بخواهیم قطعات مهم و اصلی یک کمپرسور را نام ببریم، می توان کنترلر کمپرسور یا برد کمپرسور را نام برد که جزو مهمترین تجهیزات کمپرسور می باشد. وظیفه کنترلر کمپرسور ارسال و کنترل دستورات از پیش تعیین شده می باشد. این قطعه در واقع مانند  مغز کمپرسور بوده و عملکرد کلیه قسمت های کمپرسور را بررسی و کنترل می کند. مواردی را که توسط کنترلر کمپرسور می توان کنترل کرد عبارتند از: فشار لود کمپرسور، فشار تانک مخزن سپراتور، دمای هوای خروجی کمپرسور، فشار آنلود کمپپرسور است. از طریق کنترلر کمپرسور می توان کلیه پارامترهای عملیاتی یک کمپرسور مانند فشار و دمای هوا و روغن را رصد کرده و با صدور فرمان های مناسب موجب بالا رفتن راندمان دستگاه و کارکرد دقیق و اصولی شد.

هر کمپرسور برای اینکه بتواند به صورت صحیح کار کند نیاز به یک کنترلر کمپرسور دارد. وظیفه این قسمت، بررسی لحظه ای پارامترها و راه اندازی و اعمال دستورات لازم برای عملکرد بهتر کمپرسور می باشد. برای اینکه کمپرسور در حالت مطمئن تری کار کند، کنترلر کمپرسور نیاز به کنترل پارامترهای بیشتری دارد. اهمیت کنترلر کمپرسور در این است که بتواند خطاهایی که در سیستم ایجاد شده را نشان دهد. و در صورت بروز مشکلات برقی و مکانیکی بتواند کمپرسور را خاموش کرده و به اپراتور گزارش دهد. به عنوان مثال اگر دمای کمپرسور به حدی بالا رفته باشد که ادامه کارکرد کمپرسور منجر به آسیب این دستگاه یا قطعات آن شود، کنترلر کمپرسور باید توانایی این را داشته باشد که کمپرسور را خطا خاموش نماید. زیرا در صورت ادامه کار با این شرایط، واحد هوا ساز دچار آسیب خواهد شد. یکی دیگر از قابلیت های کنترلر کمپرسور این است که بتواند زمان تعویض فیلتر ها را ثبت کرده و این زمان را بر روی پنل نمایش، به اپراتور اعلام نماید.

یکی دیگر از مشکلاتی که می توان از طریق کنترلر کمپرسور مدیریت کرد وجود نوسانات ولتاژ و آمپر می باشد که موجب بروز آسیب به  کمپرسور می شود و در اینجاست که کنترلر کمپرسور باید دستگاه را خاموش کرده و خطای آن را بر روی نمایشگر نشان دهد تا اپراتور را مطلع نماید. از قابلیت هایی که باید  یک کنترلر کمپرسور داشته باشد می توان به مشاهده دمای روغن و هواساز، نمایش دمای هوای خروجی، نمایش آمپر الکتروموتور، قابلیت تنظیم و راه اندازی به طور پارامتیک، نمایش ساعت دستگاه، نمایش کلیه خطاها به صورت متنی، قابلیت تنظیم پارامتر ها توسط اپراتور اشاره کرد.