واحد هواساز کمپرسور
واحد هواساز کمپرسور
ژانویه 7, 2022
نمایش همه

فیلتر سپراتور کمپرسور

فیلتر سپراتور کمپرسور

فیلتر سپراتور کمپرسور

فیلتر سپراتور کمپرسور

یکی از قطعات مهم کمپرسورها، فیلتر سپراتور می باشد. فیلتر سپراتور کمپرسور یک نوع جداکننده است که برای جدا کردن ذرات مواد از هم مورد استفاده قرار می گیرد. این فیلتر مانند فیلترهای هوا یا روغن نیست که آلودگی ها را جدا کند. مثلا زمانی که ذرات روغن با هوا مخلوط می شود و یا ذرات آب با سوخت قاطی شده باشد می توان به کمک فیلتر سپراتور ذرات این مواد را از هم جدا کرد. در کمپرسور های تزریق روغن از فیلتر سپراتور استفاه می شود. هرگاه برای فشرده سازی هوا از روغن استفادده شود پس از فشرده سازی هوا این روغن باید از آن جدا شود. وظیفه فیلتر سپراتور این است که در فرایند فشرده سازی هوا روغن را از هوا جدا نماید. عملیات جدا کردن روغن در دو مرحله اصلی و یک مرحله مکمل صورت می گیرد.

در مرحله اول پس از ترکیب شدن هوا با روغن کمپرسور و فشرده شدن آن، این ترکیب با یک حرکت چرخشی به سمت مخزن سپراتور هدایت می شود. در این مرحله و با استفاده از نیروی گریز از مرکز هوای فشرده و ذرات درشت روغن از هم جدا می شود. در مرحله دوم این هوا که حال دارای ذرات ریز روغن می باشد به سمت فیلتر سپراتور هدایت می شود. فیلتر سپراتور کمپرسور از دو ورقه توری از جنس فلز ساخته شده است که در بین آنها از الیاف مصنوعی و میکروفایبرگلاس استفاده شده است. در این قسمت لایه های میکروفایبر مانع عبور این ذرات ریز روغن می شوند. و فقط مقداری بخارات روغن همراه هوای فشرده از فیلتر سپراتور عبور می کند. در انتها دمای هوای فشرده کاهش پیدا می کند و این عمل باعث می شود تا ذرات بخار روغن کم کم از حالت گاز به مایع تغییر حالت دهند. در این مرحله میکرو فیلترها از طریق کربن اکتیو و روش های شیمیایی ذرات روغن باقی مانده را جذب می کنند. مهم ترین نکته در برنامه تعمیر و نگهداری از کمپرسور، زمان تعویض فیلتر و کیفیت فیلتر می باشد.

فیلتر سپراتور کمپرسور بر اساس ابعاد واندازه های که دارد به سه دسته تقسیم می شود:

  • فیلتر سپراتور فلنچ دار و بدون فلنچ
  • فیلتر سپراتور کاسه بیرونی وکاسه داخلی 
  • فیلتر سپراتور پیچ دار 

بیشتر تولید کنندگان داخلی، اقدام به تولید فیلتر سپراتور کمپرسور طرح فابریک فیلترهای اصلی کرده اند و محصولات بسیاری از برند های مطرح در این حوزه دارای کیفت ساخت مطلوب و قابل قبولی هستند که در مقایسه  با قیمت فیلترهای اصلی پایین تر بوده و توجیه اقتصادی دارد.